PROIECTE DE CERCETARE LA CODIPO
La CODIPO proiectele de cercetare îmbină interesele de cercetare instituționale cu teme de cercetare individuale sau de grup. Cele mai multe proiecte sunt fie desfășurate în cadrul unor granturi de cercetare, fie în cadrul școlii doctorale. Proiectele în derulare sunt prezentate aici. Temele proeminente de cercetare la momentul actual sunt: problemele publice, memoria colectivă ca problemă publică, diaspora și construcția publicului diasporic. Proiectele care au finanțare prin granturi de cercetare sunt prezentate aici. În arhivă sunt prezentate proiecte deja finalizate, finanțate prin granturi de cercetare și la care au participat membri ai laboratorului.
Mediere si mediatizare în memoria cinematică a comunismului românesc
Proiect câștigat în cadrul competiției interne de granturi pentru tinerii cercetători organizată de Școala Națională de Studii Politice și Administrative, prin intermediul Centrului de Cercetare în Comunicare.
Coordonator proiect: Lector univ. dr. Mălina Ciocea
Cercetători: Lector univ. drd. Alexandru Cârlan
Doctorand Saiona Stoian
Prof. univ. dr. Camelia Beciu (profesor expert-consultant)
Obiectivul general al acestui proiect constă în investigarea proceselor de mediere a memoriei prin
tehnologii şi practici cinematice, în contextul relaţiei dialectice dintre mediere şi mediatizare. Ne propunem o analiză a variilor genuri cinematografice (documentarul despre perioada
istorică a comunismului, filmul de ficţiune şi filmul de artă) ca tipuri de mediere şi
angajament cu trecutul, pentru a înţelege cum funcţionează aceste dispozitive ale medierii şi
modul în care medierea încorporează reflexiv procesele de mediatizare a istoriei. Un obiectiv
derivat al acestui proiect constă în investigarea contribuţiei cinema-ului la constituirea
memoriei culturale cu privire la perioada comunistă din România şi la dinamica politicilor
memoriei în sfera publică românească, pentru a evidenţia relaţia dintre identitatea constituită
prin re-memorare şi procesele de legitimare publică a construcţiei memoriei.
Caracterul interdisciplinar al proiectului este unul pronunţat, întrucât:
a. pune în conexiune trei domenii stiinţifice la rândul lor marcat interdisciplinare: studii
media, studii culturale şi studii ale memoriei;
b. presupune elaborarea unui instrument metodologic ce îmbină analiza critică a discursului,
analiza multimodală a filmului (din semiotica socială), teoria critică (mai ales Şcoala de la
Frankfurt), şi teoria retorică a genurilor (pentru discutarea genului filmic).
Aria empirică de investigaţie o constituie în principal producţii cinematografice recente,
care tematizează perioada istorică a comunismului din România, aparţinând unei
eterogenităţi de genuri cinematografice.
Metodologia presupune instrumente specifice analizei de discurs, şi anume:
a. O analiză de semiotică multimodală pentru a evidenţia modul în care semnificaţia
despre trecut este produsă mobilizând diversele resurse de semnificare ale mediumului
cinematic;
b. O analiză critică a discursului pentru a evidenţia modul în care filmul produce şi reproduce
relaţii sociale în raport cu o alteritate din trecut;
c. O analiză pragmatică a poziţiilor ilocuţionare şi perlocuţiilor filmice pentru a
evidenţia solicitarea empatiei audienţei şi discuta critic modul în care diversele genuri
cinematografice acţionează ca tip de angajare cu trecutul;
d. Analiza generică, pentru a evidenţia modul în care convenţiile genului funcţionează
ca dispozitive specifie de mediere.
O prezentare detaliată a proiectului poate fi consultată aici (pdf, în fereastră nouă) .